Elektriske motorer spesielt tilpasset bruksområder som tørkeovner, områder innen tremasseindustrien og matproduksjon. Motorene er designet og produsert for å møte de tøffe kravene ved bruk i svært høye omgivelsestemperaturer og høy luftfuktighet, samt sterke radielle og aksiale krefter på motorakselen.
Motorene har vist seg å tåle det tøffe miljøet i vedtørking, mye på grunn av at de er spesialtilpasset våre kunders behov.
Elektriske BEVI- motorer for sagbruk, tremasse- og papirindustri (en)
Statorhuset og lagerskjoldene er laget av sterkt støpejern, for utmerket holdbarhet og best mulig lagersete. Klemmeboksen er montert mot drivenden som standard. Den kan monteres mot den ikke-drevne enden om ønskelig.
Alle utvendige skruer, navneskilt, smørenipler og kabelgjennomføringer er laget av rustfritt stål.
Den ikke-drevne enden er helt lukket uten aksel, vifte eller viftedeksel. Kulelagrene er dimensjonert for tungt bruk, høye omgivelsestemperaturer og høy luftfuktighet.
Som standard er DT-motorene dimensjonert for frekvensomformerdrift.
Motorer fra størrelse 160 har nipler for smøring av kulelager og fettdrenering som standard. Alle motorer leveres med høytemperaturfett.
Motorene er som standard IP55. Denne kan justeres til IP44 ved å fjerne de to kondenspluggene som er plassert under statorhuset.
Motorene har innebygde termistorer for overvåking eller alarm, og effektiv beskyttelse mot overoppheting. En spesiell kabelgjennomføring er tilgjengelig for dette. Motorene kan modifiseres med termiske kontakter om ønskelig.
Motorene er designet for å kjøles ned av luftstrømmen fra tørkeviften og er dermed uten egen kjølevifte. For spesielt store nav på tørkeviften, kan motorene bestilles med egen kjølevifte.
Alle motorer er utstyrt med høyere isolasjonsklasse H (maksimal arbeidstemperatur 180°C) på viklingsmaterialet. Men de er beregnet/dimensjonert for klasse B, noe som gir stor overlastmargin og lang levetid.
Motorene har IEC-mål på aksel og fotfeste. KW kan avvike fra IEC-standarder på grunn av spesielle viklinger og høyere omgivelsestemperaturer enn normalt.
Motorene er normalt i B3- design, men kan modifiseres til B5- eller B3/B5- design.
De kan utstyres med anti-kondensvarmere og uten koplingsboks, med direkte montert kabel, om nødvendig.
Mange andre modifikasjoner, for eksempel en utvidet spesialaksel, er også tilgjengelige på forespørsel.
BEVI:s kunnskapsbank samler inn informasjon om våre kompetansområder, elektriske drivsystemer og kraftproduksjon.
Kontakt
© BEVI AB | Juridisk informasjon | Personvernpolicy nettside cookies